Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, is de volgende dag in huis.

Diactueel

In Diactueel wordt u in sommige artikelen doorverwezen naar deze pagina. Lees hieronder meer informatie over de betreffende onderwerpen. Wilt u het gehele magazine nog eens online lezen? Dit kan op de pagina Diactueel.

PEAK

Richtlijnen sporten bij diabetes type 1

In Diactueel 1, 2017 beantwoordt Aaron Kowalski drie vragen van lezers over sporten met diabetes type 1. Kowalski heeft zelf diabetes type 1 en is Chief Mission Officer bij JDRF. Als zodanig is hij betrokken bij het opstellen van PEAK, een programma met internationale richtlijnen over sporten met diabetes type 1. Oorspronkelijk zijn de richtlijnen opgesteld voor diabetesprofessionals, maar ze bevatten ook veel waardevolle informatie voor mensen met diabetes. Daarbij is het wel belangrijk te realiseren dat het hierbij gaat om algemene richtlijnen. In de praktijk reageert iedereen anders op sport. Daarom blijft het belangrijk de bloedglucosewaarden goed te monitoren tijdens lichamelijke activiteit. 

Onderscheid tussen aerobic en anaerobic trainen

PEAK maakt onderscheidt tussen ‘aerobic’ en ‘anaerobic’ bewegen. Aerobic bewegen, ook wel duursport genoemd, kenmerkt zich door een herhaald patroon waarbij grote spiergroepen continu in beweging zijn. Wandelen, fietsen, joggen of zwemmen zijn hiervan voorbeelden. Bij anaerobic gaat het om explosief bewegen. Krachttraining is hiervan een voorbeeld. Ook zijn er combinaties van aerobic en anaerobic (duursport en krachttraining), bijvoorbeeld intervaltraining, HIIT (High Intensity Interval Training) of sprinttraining.

Effect van aerobic en anaerobic trainen op de bloedglucosewaarden

In het geval van duursport (aerobic) zoals wandelen, hardlopen of wielrennen gaat de bloedglucosespiegel licht tot sterk omlaag.
Bij explosief bewegen (anaerobic) zoals vechtsporten en krachttraining gaat de bloedglucose licht tot sterk omhoog.
Bij een intervaltraining (combinatie van aerobic en anaerobic) zoals atletiek of  teamsporten gaat de bloedglucose licht omlaag tot licht omhoog.

Wat zijn de richtlijnen voor bloedglucosewaarden bij aanvang van sporten?

Meet de bloedglucosewaarde voorafgaand aan het sporten, tijdens en na de inspanning. Zorg altijd voor voldoende glucose om eventuele hypo’s op te lossen.
Bij een bloedglucose lager dan 5 mmol/l kunt u 10 tot 20 gram glucose nemen. Wacht met beweging tot de bloedglucose hoger is dan 5 mmol/l. Blijf tijdens het bewegen alert op mogelijke hypo’s.
Gaat u duursporten en heeft u een bloedglucose tussen 5 en 6,9 mmol/l? Neem dan 10 gram glucose voordat u begint.
Bij een explosieve training of intervaltraining kunt u starten met sporten bij een waarde tussen de 5 en 6,9 mmol/l zonder extra koolhydraten te nemen.
Bij een bloedglucose tussen de 7 en 10 mmol/l kunt u starten met alle vormen van training. Houdt wel rekening met stijgende bloedglucosewaarden in het geval van interval- of explosieve training.
Bij een bloedglucose tussen 10.1 en 15 mmol/l kunt u starten met alle vormen van training, met risico op te hoge bloedglucosewaarden bij explosieve training.
Meet u een bloedglucose hoger dan 15 mmol/l en kunt u deze niet verklaren door een recent gegeten maaltijd? Controleer dan de ketonen. Bij aanwezigheid van maximaal 1.4 mmol/l ketonen, kunt u gaan bewegen met een lichte intensiteit (wandelen, fietsen) voor minder dan dertig minuten. Blijf wel uw  bloedglucosewaarden controleren. Bij hogere hoeveelheden ketonen wordt beweging afgeraden. 

Bewegen na een hypo?

Heeft u in de voorafgaande 24 uur een hypo doorgemaakt met een waarde lager dan 2,8 mmol/l of waarbij hulp van een ander nodig was om de hypo op te lossen? Wees dan extra voorzichtig als u gaat sporten. Door de doorgemaakte hypo kunt u ongevoelig worden voor een volgende hypo; u voelt die dan niet of niet op tijd aankomen. Dan is het belangrijk uw bloedglucose wat vaker te controleren en mogelijk gevaarlijke sporten zoals skiën, bergbeklimmen of zwemmen te vermijden.

Informatieavond over sporten met diabetes type 1

Het PEAK-programma staat voor Performance in Exercise And Knowledge en bevat een reeks van sportrichtlijnen voor mensen met diabetes type 1. Bij het opstellen hiervan zijn internationale expertteams van artsen, verpleegkundigen, diëtisten, ervaringsdeskundigen en topsporters met diabetes type 1 betrokken. PEAK is een initiatief van JDRF, de internationale organisatie die zich inzet voor de genezing en betere behandeling van diabetes type 1. Op 16 mei organiseert JDRF een informatieavond over PEAK in Van der Valk Hotel Veenendaal van 19.00 tot 22.00 uur.

Aanmelden kan hier

Bron: jdrf.nl 

Koolhydraten tellen oké. Maar hoe groot is mijn portie?

In Diactueel 1, 2017 staat een artikel over het inschatten van uw portiegrootte want om te weten hoeveel koolhydraten op uw bord liggen, is het belangrijk te weten hoe groot een portie is. Bij het berekenen van een portie kunt u meerdere hulpmiddelen gebruiken, zoals een weegschaal, een Eetmaatje, maatschepjes, wasmiddelschepje, maatbeker, kopje (om de hoeveelheid droge rijst af te meten) en ring voor de juiste hoeveelheid spaghetti (spaghettimaatje). 

Verkrijgbaarheid Eetmaatje

Bij het Voedingscentrum kunt u gratis een Eetmaatje bestellen (verzendkosten € 6,95). Op dit Eetmaatje staan de porties per persoon vermeld van rijst, risotto, verschillende soorten pasta en couscous. Aan de onderzijde zitten meetringen voor een portie spaghetti.  

Ook in winkels voor huishoudelijke artikelen en in de grotere supermarkten zijn maatbekers en maatschepjes te koop. Tip: kijk in de keukenkastjes of daar geschikte bekertjes en kopjes te vinden zijn. Of denk eens out of the box: een wasmiddelbakje, bekertje met maatverdeling voor dierenvoeding of maatschepje dat in zuigelingenvoeding verpakt is. 

Eetmaatje bestellen? Klik hier

Apps voor het tellen van koolhydraten

Fat Secret https://www.fatsecret.nl/

De Eetmeter https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

Koolhydraatkenner http://www.koolhydraatkenner.nl

Voedingswaardetabel https://www.voedingswaardetabel.nl

Platemate http://www.platemate.be/index_nl.html

Boekjes voor het tellen van koolhydraten

In de boekhandel zijn ook papieren boekjes met voedingstabellen te koop. Zo koopt u bij Bol.com de Eettabel van het Voedingscentrum voor € 7,95 (exclusief verzendkosten).

Voedingswaarde bij recepten

U kunt natuurlijk ook een recept op internet of in een kookboek zoeken waarbij de voedingswaarden, inclusief de hoeveelheid koolhydraten, vermeld staan. U moet dan  wel exact het recept volgen en op het laatst de totale hoeveelheid door vier of twee delen, afhankelijk van het aantal personen waarvoor het recept bedoeld is. Mijn ervaring is dat niet alle berekeningen op websites en in tijdschriften kloppen. Bekijk de voedingswaarden daarom kritisch. Schat u zelf bijvoorbeeld de hoeveelheid koolhydraten anders in? Bereken ze dan voor de zekerheid toch zelf. 

Corien Maljaars, diëtist

Wellicht ook interessant voor u:

Mediq DiaCare
Pompnet
Diabetes Kenniscentrum

Cookies

Om de website van Mediq Direct Diabetes goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.