Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, is de volgende dag in huis.

Diabetes mellitus type 2 in bijzondere situaties

Ik heb diabetes en ga op vakantie, waar moet ik me op voorbereiden?

Heerlijk, de zon schijnt weer. En de vakantie staat voor de deur. Ook als u diabetes heeft kunt u op vakantie gaan. U moet alleen tijdens uw voorbereiding letten op: 

  • Neem extra insuline en/of tabletten mee.
  • Neem voldoende naalden, lancetten en strips mee. 
  • Neem extra batterijen mee voor uw bloedglucosemeter en/of insulinepomp.
  • Als u een insulinepomp heeft, neem dan uw insulinepen en/of reservepomp mee. Maakt u gebruik van een Animas Vibe insulinepomp, dan kunt u via dit aanvraagformulier de vakantieleenpomp aanvragen. 
  • Neem een medisch paspoort mee of verklaring van de arts dat u diabetes heeft en medicijnen en hulpmiddelen nodig heeft.
  • Verdeel alle spullen over de koffer en de handbagage (als de koffer niet aankomt, heeft u de spullen uit de handbagage nog). Of in de handbagage van u en uw medereizigers. 
  • Insuline altijd koel en buiten direct zonlicht bewaren. Bijvoorbeeld in speciale koeltasjes. 
  • Als uw reis meer dan twee uur tijdsverschil bevat, neem dan contact op met uw zorgprofessional.
  • Neem Glucopep (druivensuiker) of Hypofit mee. 
  • Neem in de handbagage extra eten (koolhydraten) mee.
Wij wensen u een fijne vakantie toe!

Hoe reken je uit hoeveel koolhydraten er in eten zit?

Met diabetes is het noodzakelijk om altijd enorm bewust te zijn van de hoeveelheid koolhydraten in het eten. Wanneer een maaltijd minder koolhydraten bevat dan gedacht kan er zomaar een hypo ontstaan, terwijl wanneer een maaltijd meer koolhydraten bevat dan komt de glucosewaarde te hoog en moeten extra controles en bijsturing de waarde weer omlaag brengen. 

Er zijn een paar basisprincipes:
    1. Koolhydraat- insuline ratio: dit is de hoeveelheid koolhydraten die 1 eenheid insuline kan verwerken.
    2. Insuline gevoeligheid: hoeveel mmol/l daalt de bloedglucose op 1 eenheid insuline. Dit kan over de dag verschillen en per persoon.
    3. Het soort koolhydraten dat wordt gegeten: snel opneembare (bv. druivensuiker) of langzaam opneembare koolhydraten (bv. aardappelen).
    4. De hoeveelheid vet in de maaltijd: grotere hoeveelheden vet in de maaltijd, zoals bij patat vertraagd de opname van de koolhydraten.
Ervaring leert de inschatting en de reactie op voedingsmiddelen te verbeteren. Het inzicht wordt vergroot door het doen van effectmetingen, hierbij controleer je direct voor en 1,5 uur na hetgeen waarvan je het effect wilt weten.

Zeker voor mensen met diabetes is het goed kunnen rekenen met koolhydraten een must. De diëtiste van uw behandelteam kan u hiermee verder helpen, aarzel niet om hier naar te vragen. De ervaring leert dat een gebrek aan kennis en inzicht kan leiden tot voorzichtiger inschatten, waardoor de bloedglucosewaarden gemiddeld hoger zijn. Een goed inzicht in koolhydraten geeft u betere behandelresultaten en meer zelfvertrouwen.

Kan ik van mijn diabetes af komen door meer te bewegen?

"Ik heb nu bijna 6 jaar diabetes type 2 en wordt zo langzamerhand goed ziek van het beeld dat je diabetes type 2 kan verdwijnen. Het versterkt enorm het ‘eigen schuld, dikke bult’ beeld dat toch al hoogtij viert door alle gezondheids- en voedingsgoeroes van deze wereld. Begrijp me goed: Ik ben het levende bewijs en de eerste die zal bevestigen dat een gezond leef-, beweeg- en eetpatroon helpt om fit te worden/blijven en je bloedsuikers en dus complicaties zo goed mogelijk te ‘managen’. Ik zit na 6 jaar nog steeds op de minimale dosering aan medicatie. So far, so good!" - Sandra, Diabetestrefpunt.


Een gezond bewegingspatroon is heel belangrijk voor mensen met diabetes, het heeft een positief effect op de bloeddruk, het cholesterol, de bloedglucosespiegel en natuurlijk het gewicht. Of diabetes erdoor kan verdwijnen, is niet te voorspellen. Wanneer het gewicht afneemt, verbetert de bloedglucosespiegel en kan de medicatie verlaagd worden en heel soms zelfs gestopt. Dit is echter vaak een tijdelijk fenomeen. De erfelijke aanleg om diabetes te krijgen kan namelijk niet met het leefpatroon worden beïnvloed. De mate waarop het leefpatroon een bijdrage speelt in de diabetes kan door te bewegen wel positief worden beïnvloed en daarmee de verergering van de diabetes vertragen. 

Meer bewegen kan invloed hebben op de bloedglucosespiegel. Tijdens of na het sporten kunnen hypoklachten ontstaan en kan het nodig zijn om de dosering van de medicatie aan te passen. Het is niet verstandig om met een lage of te hoge bloedglucosespiegel te gaan sporten. Overleg met uw zorgprofessional bij welke waarden u voorzichtiger moet zijn. Overleg ook met uw zorgprofessional wanneer u al last hebt van complicaties. Er zijn aanwijzingen dat krachttraining langer een goed effect heeft op de bloedglucosespiegel heeft dan duurtraining zoals hardlopen of fietsen. 

Hoe en wat doen jullie met koorts?

“Sinds gisteravond zit ik dan toch echt in de lappenmand. Koorts, een enorm dikke keel en opgezwollen lymfeklieren etc. Nu neem ik 's avonds voor het slapen gaan Ibuprofen, zodat ik niet met een koortshoofd hoef te gaan slapen en de hoofdpijn minder is. Door de koorts stijgt mijn bloedsuiker, maar zodra ik de Ibuprofen heb ingenomen, de koorts zakt en mijn spieren wat ontspannen, krijg ik een hypo.” Brabientje, diabetesforum.be


Ziekte kan je jezelf en vooral je bloedglucosewaarden behoorlijk door de war schoppen. Dit komt doordat ziekte en zeker koorts een vorm van lichamelijke stress zijn. Je lichaam reageert hierop door stresshormonen af te geven die de bloedglucosespiegel doen stijgen. Daarnaast kan juist bij misselijkheid en diarree de bloedglucose snel dalen bij gebrek aan koolhydraten. In het algemeen kan je stellen dat je lichaam altijd insuline nodig heeft, ook al eet je niet. Stop dus nooit zomaar met de tabletten of het spuiten van insuline, maar overleg met je zorgprofessional.

Ik voel mij soms neerslachtig, hoort dat bij diabetes?

Diabetes heb je 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Je moet er inderdaad altijd rekening mee houden. Als alles goed gaat lijkt het vanzelf te gaan, maar wanneer het moeilijker gaat wordt men zich bewust van zijn of haar kwetsbaarheid. 

Mensen met diabetes hebben twee keer vaker een depressie dan mensen zonder diabetes. Daarom is het belangrijk te zoeken naar effectieve behandelmethoden. Uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen blijkt dat mindfulness-based cognitieve therapie goed werkt bij het verlichten van depressieve symptomen en angst bij mensen met diabetes. 

Mindfulness geeft vergelijkbare resultaten als cognitieve gedragstherapie, een therapie die erop is gericht gedrag te veranderen. Beide therapieën verlichten de depressieve symptomen, maar hebben geen effect op de glucosewaarden. Mindfulness-based cognitieve therapie heeft als doel de houding ten opzichte van de problemen te veranderen. In plaats van tegen gedachten of gevoelens te vechten, moet er ruimte zijn voor acceptatie. Het is de bedoeling dat iemand aandachtig en zonder oordeel naar de wereld kijkt. Meditatie is één van de methoden die helpt bij het loslaten en vervolgens accepteren van gedachten en gevoelens. Aarzel niet om uw gevoelens bespreekbaar te maken bij uw naaste of bij uw zorgprofessional. Uw zorgprofessional kan samen met u kijken naar wat u verder zou kunnen helpen.

Cookies

Om de website van Mediq Direct Diabetes goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.